Dagbog Ketchup

Dagbog Ketchup

tirsdag den 27. september 2016

Det første måltid mad :-)

Hvalpene er nu 16 dage gamle og det er tid til at få deres første måltid. Ni hvalpe er meget for Ketchup at fodre og hvalpene er tydeligt meget sultne nu så i dag fik de deres første måltid mad. First Buddy hvalpe foder blendet med lidt kogende vand og lidt tykmælk. Det var et kæmpe hit.

Faktisk forsøgte jeg at fodre dem første gang i søndags aftes - men der ville de slet ikke indtage noget som helst. Det siger lidt om hvor hurtigt de udvikler sig - for i dag ville de alle spise og de spiste nærmest om kap.

Det at spise mad skal læres lige som alt andet - de har kun været vant til at sutte indtil nu så det at skulle drikke - lappe lidt mad i sig med tungen kræver lidt øvelse. De skal naturligvis alle prøve om forben kan bruges som sugerør, så det er både indvortes og udvortes at de fodres.

Ketchup havde et større rengørings arbejde med at få slikket dem rene efter fodringen :-)

Det var overraskende at de tog så godt fra alle sammen. Der var ganske lidt tilbage i bunden af fadet som var lidt over halvt fuld, da jeg satte det ned til dem. Det var helt godt klaret. Nu bliver de tilbudt et måltid mere i aften. To måltider imorgen og så køre vi op på 3-4 måltider om dagen så vi får aflastet mor Ketchup lidt og hvalpene ikke skal være sultne.

Hvalpene har fået aviser ned i bassinet så de har mulighed for at besørge væk fra deres tæpper og det arbejder de lidt med, for også det er en læring. I starten står de med forbenene ude på avisen og besørger så inde på tæppet :-) men efterhånden får de arbejdet sig ud på aviserne og bliver mere bevidst om at få besørget ude på avisen.

I aften skal vi sætte deres hvalpegård op så de kan få mere plads og lidt miljø træning kan starte. I dag er sidste dag med Bio sensor programmet så det passer perfekt.

Jeg har hugget en ordentlig forkølelse et eller andet sted og kunne mægtig godt tænke mig at leverer den tilbage igen så jeg kunne få lidt mere energi til at fotograferer lidt mere på hvalpene - men lige nu må I nøjes med lidt desværre.

I lørdag var far Indy på sin tredje start i åbenklasse B (koldt vildt prøve) i hønning plantage og igen gik han en solid prøve og fik sin tredje 1.pr. i streg. På fredag holder vi været og starter på åbenklasse A som er praktisk jagt bedømt af en dommer. Det er en andejagt og jeg glæder mig meget - jeg syntes vi er klar men alt kan ske på en jagt.

Åben A er for mig det første mål for alle mine hunde. De skal kunne opnå en 1.pr. på åben A for så er de for mig fuldt uddannet som jagthunde, med de rette egenskaber så jeg er spændt på om Indy og jeg når i mål på fredag :-)







Ingen kommentarer:

Send en kommentar