Dagbog Ketchup

Dagbog Ketchup

torsdag den 19. december 2019

8 uger drægtig ....


Punktum fylder godt i landskabet efterhånden. Når hun ligger ude i forgangen i sofaen og daser - så kan jeg høre hendes vejrtrækning helt ind i kontoret. Det er bare anstrengende at være tyk.

Imorgen skal der gøres klar i baggangen, med badebassin som mine tæver altid føder i. Det er let at rengøre og det er let for tæven at færdes i med bløde kanter der giver sig så hvalpene ikke kan blive klemt mod en kant.

Principielt kan hun føde i weekenden men det er der nu ingen tegn på at hun gør. Hun er rolig og har god appetit. Ofte bliver tæverne urolige i dagene op til en fødsel. De begynder at grave lidt i deres tæpper og de kan have perioder hvor de traver lidt omkring. Det er ikke så underligt for kroppen skal pludselig til at "give slip" på de små fostre som der er holdt så godt fast i de seneste mange uger.

Når en labrador hvalp bliver født så er normal vægten 350gr. til 450 gr. Men jeg har haft hvalpe der blev født med en fødselsvægt på 190 gram og hvalpe med fødselsvægt på 600 gr.  Ingen af yderpunkterne her er at foretrække. Begge hvalpe vil udvikle sig fint - men den lille giver mange bekymringer hos opdrætteren de første uger og den store er svær at føde for tæven.

Men naturen har sin egen mening om dette så der må vi bare se til og accepterer det som kommer og det er jo præcis charmen med at opdrætte.

Jeg syntes at vi venter 3 rigtig spændende kuld denne vinter og jeg glæder mig SÅ meget til at følge hvalpene og ikke mindst jer der skal starte en helt ny epoke op i jeres liv som hundeejere. Nogle af jer har haft hund før eller har en hund i forvejen men der er også nogle af jer der er helt nye i gamet.

Jeg håber at I bliver lige så "bidt" af at træne hund og arbejde med hunden som jeg er. Det er en skøn hobby, der giver en så mange fantastiske oplevelser.

Nu vil Punktum og jeg gøre rent i bryggerset så der kan være fint til de små kommer - de er jo SÅ ventet og vi glæder os sådan til at se dem alle.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar